Atelier sOmbre

Tegning, kul, blyant, kunst

Papir

FabrianoArtisticoCU3

 

Papir

  1. Maleri, akryl eller olie
  2. Akvarel
  3. Grafisk tryk
  4. Airbrush
  5. Digital tryk
  6. Kul
  7. Pastel
  8. Grafit
  9. Div. tegne- og skitsepapir

 

Papir vejes i gram pr. m2 og til tegning kan man bruge næsten hvad som helst, men der er visse egenskaber, som man skal kigge efter, hvis man vil have papir af en god kvalitet, som sikrer, at tegningen ikke gulner og ikke helt forsvinder over tid. Papiret skal være syrefrit og være fremstillet med så høj en procentdel af klude, som overhovedet muligt, så dvs. at papir fremstillet af 100% klude er en bedre kvalitet end det, som er fremstillet af 25% klude.

Derudover har kan to stykker papir, som er fremstillet på nogenlunde samme vis være meget forskellige pga. limningen og det er derfor altid en god idé, at prøve sig frem. Da der findes rigtig mange forskellige slags papir og det kan være lidt af en jungle, at finde rundt i og fordi papirvalg er meget individuel i forhold til teknik, stil og tid brugt på en tegning, er det altid svært at give anbefalinger, men jeg vil her forsøge at danne et overblik over forskellige papirtyper og deres egenskaber.

Jeg vælger altid papir efter hvilken slags tegning jeg skal tegne. Skal jeg bruge lang tid på den, kræver det et stykke papir, som kan holde til en lang arbejdsproces, dvs. man skal kunne flytte kul, grafit eller pastel rundt på papiret og rette til uden at papiret tager skade. I begyndelsen vil jeg anbefale, at man vælger hvidt papir og ikke farvet, da man lærer rigtig meget af at tegne på hvidt papir og der findes meget billigt skitse- og tegnepapir, som kan være udmærket, at begynde på. Jeg begyndte selv at tegne på almindelig hvidt papir uden nævneværdig egenskaber såsom en billig skitsebog og noget karduspapir. Karduspapir tegner jeg ikke på længere, da papiret alt for let går i stykker.

Her har jeg tegnet med kul på forskellige typer af papir og jeg giver her min personlige vurdering af papirets egenskaber.

Tegnepapir

Ingrès papir

Papiret med den typiske let rillede overflade i den lettere ende af skalaen.  Et godt stykke papir til en meget rimelig pris og papiret kan holde til en del arbejde og jeg vil absolut anbefale dette til begyndere. Der er skal dog arbejdes meget for at opnå de mørke toner og jeg vil kun bruge papiret til kul og pastel.  Papiret fås i mange forskellige nuancer og er opkaldt efter Dominique Ingrès (1780-1867). Produceres af Hahnemühle, Fabriano og Canson. Hahnemühle fremstiller en stor størrelse, 84 x 104 cm, som hedder Bugra og det vejer 130 g/m2.

 

Canson Ingrès Vidalon 100 g/m2 50 x 65 cm (Horisontale riller)

IngresCanson

Hahnemühle Ingrès  100 g/m2 48 x 63 cm (Vertikale riller)

IngresHahnemuehle

Canson Mi-teintes

Fra 21 x 29,7 cm til 75 x 110 cm + rulle, 160 g/m2. Et alsidigt papir, som kan bruges til mange formål og som fås i ca. 50 nuancer. Forsiden er ret glat og bagsidens mønster ligner lidt en honningtavle. Jeg foretrækker forsiden og papiret er også egnet til at blive farvet med akvarel inden man tegner på det. Det skal dog spændes op inden man påfører akvarellen. Når man bevæger sig over i det farvede papir, skal man tænke på, at man ikke har fordelen fra det hvide stykke papir, når man skal gengive højlys og/eller lys i det hele taget og det kan være en fordel, at gengive højlys med kridt eller anden hvid blyant. Man kan med fordel vælge papir i mellemtone registret for så, at skyggelægge indtil man når mellemtonen fra papiret og lade denne tone være urørt.

 

CansonMiTeintes

 

Fabriano Tiziano

Fra 21 x 29,7 cm til 70 x 100 cm + rulle, 160 g/m2. Minder på mange måder om Mi-teintes, men er en smule grovere og egner sig godt til pastel og kul. Fås i ca. 40 nuancer. Papiret er som Mi-teintes et virkelig solidt stykke papir, som kan tåle meget arbejde uden at tage skade.

 

Fabriano Accademia

50 x 65 cm og 70 x 100 cm, rulle og forskellige størrelse i hæfte, 120, 160 og 200 g/m2. Papir, som egner sig til både færdige tegninger og til skitsearbejde. Tåler meget arbejde og er i det hele taget et rigtig godt valg til både kul, blyant og pastel.

 

Bristol, Shoellerhammer

Disse meget glatte papir egner sig fortrinligt til foto- og hyperrealisme, men man skal kunne lide, at arbejde på en glat overflade.

 

 

Akvarelpapir

Udover tegnepapir kan man med fordel tegne på akvarel papir. Her vil jeg nævne Fabriano Artistico. Akvarel papir fås i hot pressed (glat), medium og cold pressed (ru). Den glatte udgave egner sig til foto- og hyperrealisme og er nemt at arbejde på og kan med fordel bruges til tegninger med grafitblyant. Medium egner sig godt til kul og pastel og papiret er robust og af virkelig god kvalitet.

Fabriano Artistico

Fås i limet blok, i løse ark og i rulle og i forskellige g/m2.

Artistico medium til kul og pastel

FabrianoArtisticoLogo

FabrianoArtistico

FabrianoArtisticoCU2

Artistico hot pressed (glat) til grafitblyant

FabrianoArtisticoHP

Tryk papir

Noget trykpapir kan anvendes til tegning, hvorimod visse typer af denne slags er alt for blød og jeg har oplevet, at papiret laver en eller anden slags fnuller, som glider hen over overfladen. Det er bla. Reeves BFK og Arches, som har denne uønskede egenskab. Derimod synes jeg, at Canson Edition er et vidunderligt stykke papir til kultegninger, men hvis man holder papiret op mod lyset kan man se, at der ligger små plamager af et eller andet inde i papiret og dette kan ses, hvis man tegner med kul henover disse steder. Hvad det betyder for en tegning på lang sigt, men sådanne dilemmaer synes jeg af og til, at jeg oplever og så må man lave lidt kompromisser.

Canson Edition, 56 x 76 cm, 250 g/m2

CansonEdition

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamer

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Slut dig til de 8, der følger denne blog

Reklamer
%d bloggers like this: