Atelier sOmbre

Tegning, kul, blyant, kunst

Fundament

Hulemalerne, egypterne, grækerne, ja, hvor skal man begynde? Det må være meget individuelt, hvor man finder sit fundament og hvad man bruger det til, men der er dog rigtig mange tidløse principper, som er vigtige for en god værktøjskasse og jeg vil sige, at jo mere teknik man kan, jo større frihed opnår man. Et solidt fundament giver plads til at få et personligt udtryk og til at finde egen stil. Man skal ikke hver gang genopfinde sig selv og  føle sig begrænset i sit udtryk. Uanset kreative ambitioner, så har man i dag så rig mulighed for at få et helt fantastisk fundament, hvis man er villig til at arbejde for det og tegning kræver daglig øvelse og meget teknisk indsigt.

I todimensional kunst anvendes ikke perspektiv og de fleste kender nok billederne fra Egypten, hvor man gengav verden, som man vidste den var og ikke som den så ud med øjet. Det er da man finder ud af, at anvende perspektiv, at man på en todimensional flade, som et stykke papir eller et lærred, kan få dybde i værkerne og få det tre-dimensionalt udtryk og listen af gode tegnere er lang: Michelangelo, da Vinci, Ruben, Prudhomme, Raphael. Jeg vil dog også nævne nogle nulevende, som jeg synes, tegner helt fantastisk: Robert Liberace, David Kassan, Juliette Aristides og Susan Lyon.

Hyperrealisme/superrealisme/fotorealisme er også et sted, hvor jeg finder inspiration. Det kræver megen teknik men ingen kreativitet i selve tegneprocessen. Man holder sig selv udenfor fortolkning eller retning og det meste af det kreative arbejde ligger i processen inden, man går i gang med at tegne. Man kan sige, at man i selve tegneprocessen forsøger, at forholde sig så objektivt til motivet, som overhovedet muligt. Det er en fantastisk øvelse i at gengive mellemtoner, da det kræver, at man virkelig kigger godt efter og det har den fordel, at man kan bruge al den tid, som man har brug for, da man tegner efter et foto og ikke skal tænke på, at en model flytter sig og skal holde pause. Nedenstående tegning har kunstneren brugt 300 timer på at få færdiggjort, så det siger sig selv, at man ikke har en model til at sidde i så mange timer.

Emanuele-Dascanio_web2

Emanuele Dascanio. Tegning på Shoellerhammer papir, 2013

Der er uanede ressourcer fra vores forfædre og de har givet os en ekstrem vigtig arv og studier af andres tegninger og malerier anses for vigtig og når man tegner og maler skal man være villig til at lære resten af sit liv og der er ikke noget bedre sted at lære end ved de kunstnere, som man kan lide.

1992naturalcircle

Michael Kvium, Natural Circle fra 1992.

Reklamer

Information

This entry was posted on 13/05/2015 by in Tegning, Uncategorized.

Navigation

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Slut dig til de 8, der følger denne blog

Reklamer
%d bloggers like this: